vrijdag, maart 29, 2024

Onze eerste dagen op Soemba!

Dinsdagochtend zijn we vroeg op gestaan en had Henk een lekker ontbijtje gescoord bij de lokale supermarkt: wit brood met hagelslag en frisdrank. Vervolgens zijn we met de Taxi naar Denpasar gegaan. We waren ruim op tijd voor de vlucht naar Soemba.

Na een uurtje vliegen kwamen we aan op Soemba. Onze buddyā€™s stonden ons enthousiast op te wachten. We werden allemaal aan boord geladen van een grote truck en zo naar het dorpje Waimarang vervoerd.

Bij aankomst werden we ontvangen door onze buddyā€™s. We kregen pinang en siri, dit is een typische vrucht om aangeboden te krijgen. De mensen daar kauwen op die vrucht, het heeft een hallucinerende werking en hun mond wordt er rood van. Vervolgens kregen we een lekkere maaltijd met rijst, vlees en groente. Dit krijgen wij eigenlijk altijd, dus als ontbijt, lunch en avondeten. Tussendoor krijgen we vaak koffie en een snack.

We verblijven in een soort centrum, waar een kerk is met andere kamers. Wij dachten dat wij daar ook zouden verblijven, maar wij slapen aan de overkant van de weg in een guesthouse van de verre naasten. Deze is door de familie Boersma gebouwd die hier als zendelingen gewerkt hebben. Dit is prima vertoeven. Sommige dingen zijn wel wat primitiever zoals douchen. Dit betekent dat we met een klein bakje koud water moeten douchen. Dit gooien we over ons heen. Ook hebben we weinig elektriciteit. We hebben een paar zonnepanelen op het dak liggen, die een uurtje licht geven in het huis. Het opladen van telefoons kost eigenlijk te veel energie.

Na het avondeten hebben we met de buddyā€™s nog wat gezongen met elkaar. Het was heel bijzonder dat zij ook bepaalde Engelse liedjes kennen die wij ook kennen. Zo zongen we samen 10.000 reasons, dat was erg mooi!

Dag 2 (woensdag)

Woensdag zaten we om 7 uur alweer netjes aan ons rijstontbijt.

We vertrokken op tijd naar de rijstvelden van Melolo om daar mee te kijken en ook te helpen met het werk. We hebben het land geploegd, paden verbeterd, vogels verjaagd en rijst geoogst.

De mannen daar vonden het super bijzonder dat we als vrouwen wel even achter de ploeg wilden. Dit hadden ze nog nooit meegemaakt, een man vond dit echt de kroon op zijn werk.

Een deel van de oogst is op dit moment erg droog. Dat komt omdat de oogst langer blijft staan doordat de ploeg kapot is en de eigenaar 4 maanden moet wachten op een nieuw onderdeel.

Vervolgens zijn we door gegaan naar het strand. De buddyā€™s zeiden dat het niet zolang rijden was maar dit was toch wel anderhalf uur. Zittend in de brandende zon achter op de vrachtwagen naar het strand. Aangekomen op het strand renden we naar de zee om een duik te nemen. We hebben de kleding aangehouden omdat het hier niet gebruikelijk is om hier in bikini rond te lopen. Het strand ziet er hier prachtig uit. Denk aan: fel blauwe zee, witte stranden en palmbomen. We hebben hier genoten van de zon en van elkaar. Sommigen van ons genoten van een verse kokosnoot die voor ons speciaal uit de palmboom gehaald werd. Ook hebben we op het strand een potje voetbal met elkaar gespeeld. Dit deden we op een ondergrond met glas en stenen. De buddyā€™s waren dus behoorlijk in hun voordeel door onze tere voetjes.

Terug komend op de locatie waar we verblijven hebben we ons opgefrist, lekker gegeten en zijn we vroeg naar ons huis gegaan en hebben we gezellig met elkaar weerwolven gespeeld.

Dag 3 (donderdag)

Vandaag zijn we wandelend naar het traditionele dorp Laitipi gegaan. Het was een tochtje van 3 kilometer over de heuvels, op zich niet zo ver maar de buddyā€™s vonden het behoorlijk zwaar om onze lange benen bij te houden.

Daar aangekomen kregen we de traditionele weefkunst te zien en mochten een paar van ons dit proberen. Om te laten zien hoe het gedragen wordt werden een paar van ons in de traditionele kleding gehesen. Dit was een grappig gezicht. Daarna gingen we naar het Yakkersum project gaan bekijken. We liepen door een prachtig stuk mooie natuur waar het Yakkersum project opgezet is. Dit houdt onder andere cacao en koffie in. In een andere blog zullen we dit verder uitleggen. We mochten zelf koffiebonen verzamelen en de cacaovrucht proeven. Bij aankomst in de kampong werd er nog een speciale ceremonie voor ons gehouden door de burgemeester. Inge en Wilbert werden hiervoor uitgekozen en kregen beide een geweven doek. Ook werden we uitgebreid bedankt voor ons bezoek, we mochten zo vaak als we wilden weer terug komen. ā€˜s Middags hebben we nog samen gevolleybald.

De volgende blog kan even op zich laten wachten, omdat we bijna geen internet hebben..

Sampai jumpa!

Verre Naasten
Via deze reisblog zijn verschillende reizigers te volgen die via of namens Verre Naasten buitenlandse mission-partners en -projecten bezoeken. Denk bijvoorbeeld aan: lokale kerken die hun mission-gebied bezoeken, uitwisselingsreizen van scholen en inspiratiereizigers. Deel mee in hun reiservaringen en laat je inspireren door wat er wereldwijd wordt gedaan rondom mission! Geef je op voor de nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van de laatste updates van de reizigers.
Lees ook deze artikelen eens:

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.