dinsdag, april 16, 2024
HomeWerkreizenReisimpressies Indonesiƫ Mission | Verre NaastenEvalueren in Tanah Merah (maandag en dinsdag)

Evalueren in Tanah Merah (maandag en dinsdag)

Maandag 5 november

We waren vanmorgen (maandag 5 november) om 5 uur bij de MAF. Daar moesten we eerst een tijd wachten. Vervolgens werden wij en de bagage gewogen en konden we weer wachten. Toen hoorden we dat we om 7 uur zouden gaan vliegen. Maar toen gebeurde er nog niets. Uiteindelijk stapten we rond 7.30 uur in de Kodiak van de MAF en stegen we rond 7.45 uur op van het vliegveld van Jayapura voor de vlucht naar Tanah Merah. Daar landen we rong 9.10 uur na een goede vlucht.

Okto zou ons komen halen, maar hij was er nog niet. We kwamen wel ds. Jan de Vries en zijn vrouw Henny tegen die op Papoea zijn om TLT-cursussen te geven. Ze vertelden dat Okto net gisteravond een dronken motorrijder tegen zijn auto had gekregen en hij er daarom waarschijnlijk nog niet was. Henny had gehoord welk hotel Okto daar had geboekt.

Dus werd er een taxibusje geregeld om ons naar dat hotel te brengen. Toen we daar aankwamen, zagen we een oud hotel met een gevel die onder de schimmels zat. We gingen naar onze kamers daar. Die waren nogal primitief. En in dit hotel was er ook helemaal geen internet.

We dronken er een kopje koffie. Daarna kwam Okto bij ons. Hij begon erover dat wij wel internet nodig zouden hebben en hij ons daarom naar een ander hotel zou brengen: hetzelfde hotel waar ik in 2016 ook ben geweest. We vonden dat niet erg šŸ™Š We dachten eerst trouwens nog dat het huis naast dat hotel misschien wel een goed alternatief was: dat is een boomhuis.

Nadat we ons in het hotel hadden geĆÆnstalleerd gingen we eten. In dat restaurant staat de kerstboom al in volle glorie, inclusief kerstliedjes. Okto had doorgekregen dat we ons op het politiebureau moesten melden. Op het vliegveld waren onze passen al gekopieerd. Blijkbaar was de politie over onze komst ingelicht. We gingen ernaartoe en ze vroegen ons wat we hier kwamen doen. Dat hebben we verteld en toen konden we weer gaan.

We gingen terug naar het hotel en bespreken daar de observaties en conclusies van onze eerste ontmoetingen. Daarna schrijf ik een openingswoord voor de evaluatievergadering van morgen. Als de evaluatievergadering begint, zal ik dit als voorzitter van Indonesiƫ Mission uitspreken.

Daarna gaan we eten. En dan bijtijds naar bed: morgen worden we om 07.30 uur gehaald voor de evaluatievergadering die om 08.00 uur begint.

Dinsdag 6 november

Op dinsdag 6 november ontbijten we in het hotel. We worden door Okto gehaald die ons naar de vergaderlocatie brengt, niet ver van het hotel. Aan de gevel van het gebouw en ook op de muur in het gebouw hangt een enorm spandoek dat aangeeft dat er een evaluatievergadering wordt gehouden.

Michael verzorgde de schriftlezing

De vergadering wordt om 8 uur geopend door Nico en mij. We staan stil bij Efeziƫrs 3 (gelezen door Michael, een afgestudeerde theologiestudent), waar Paulus spreekt over Gods werk dat het evangelie onder alle volken bekend is gemaakt. En dat je samen met alle heiligen steeds meer ontdekt van Gods grote liefde in Christus. We bidden en zingen het lied: hoe groot zij Gij!

Daarna geef ik kort de hoofdlijn van de samenwerkingsovereenkomst weer. Hoofdlijn is: er zijn veel mooie dingen opgebouwd. Wij doen na 2018 een stap terug om de GGGRI-P te stimuleren om in eigen verantwoordelijkheid verder te bouwen op wat er al is gedaan.

Eerst dreigde de vergadering niet te kunnen beginnen. Je hebt hier een brief van de plaatselijke overheid nodig (politie) om een vergadering te mogen beleggen. Die brief was niet geregeld en een aantal aanwezigen maakten daar met veel emotie opmerkingen over. Eerst moest die brief worden geregeld. Zo gezegd zo gedaan: mensen van het organisatiecomitƩ gingen naar de politie om het te regelen.

Dus kon er nog niet verder vergaderd worden (dit werd aan de orde gesteld na de officiĆ«le opening door Nico en mij). De boel werd stilgelegd. Na een uur kwam men terug met de mededeling dat er een mondelinge toezegging voor goedkeuring was en de politie de brief vandaag zou komen brengen. Daar nam de vergadering genoegen mee en zo konden we verder met vergaderen.šŸ˜€

Ibu Selly Korwa van het vrouwenprogramma (ibu ibu)

Vandaag werd een inleiding en toelichting gegeven op hoe de evaluatie in zijn werk zou gaan. Daarna was het eerste programma aan de beurt. Dat is het vrouwenprogramma. Per classis werd verteld hoe dit programma werd ervaren. Daarbij deden veelal vrouwen het woord. Dat was erg mooi om mee te maken, omdat tot voor kort vrouwen dat niet zouden doen. Deze bijdragen werden onderbroken door een maaltijd (voor mij witte rijst met stukje kip en groenten in bouillon). Daarna ging het verder met de inbreng.

Vrouwen vertellen over het ibu ibu-programma. Dit is ibu Besagi.

Na de inbreng vergaderden we in kleiner verband verder: nu met iedereen die op een of andere manier bij dit programma is betrokken. Via Post-it briefjes met daarop reactie op diverse vragen kon iedereen zijn of haar mening geven. De briefjes worden geclusterd en morgen beginnen we met het bespreken van wat de briefjes hebben opgeleverd.

Inmiddels is het 6 uur: tijd om te gaan eten. Dat doen we deze week telkens met de mensen die uit een bepaalde classis aanwezig zijn. Vandaag was dat met de classis Digoel Saw. Zo zaten we met een man of 15 te eten. Daar waren ook kinderen bij: die worden gewoon meegenomen naar de vergadering. Dit keer was het voor mij voor de verandering nasi goreng.šŸ™Š

Na het eten gaan we terug naar ons hotel. Daar kijken we nog even terug op de dag en dan is het mooi geweest!

Verre Naasten
Via deze reisblog zijn verschillende reizigers te volgen die via of namens Verre Naasten buitenlandse mission-partners en -projecten bezoeken. Denk bijvoorbeeld aan: lokale kerken die hun mission-gebied bezoeken, uitwisselingsreizen van scholen en inspiratiereizigers. Deel mee in hun reiservaringen en laat je inspireren door wat er wereldwijd wordt gedaan rondom mission! Geef je op voor de nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van de laatste updates van de reizigers.
Lees ook deze artikelen eens:

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.