dinsdag, april 16, 2024
HomeWerkreizenReisimpressies Indonesiƫ Mission | Verre NaastenIn Waena (Papoea): God werkt wereldwijd hetzelfde geloof!

In Waena (Papoea): God werkt wereldwijd hetzelfde geloof!

Op donderdag 1 november vertrokken we – Jan Dunnewind, Robin Haanappel en Nico Zwemstra – vanaf Schiphol om, na een voorspoedige reis met een aantal tussenstops, op 3 november gezond en wel aan te komen in Waena op Papoea. Hier merken we meteen dat we in het noorden van Papoea zijn. Het is hier erg warm en erg druk op straat. Op weg naar het hotel raken we verzeild in een fietstocht van een lokale legerafdeling. En dat op zaterdagmorgen om 7 uur! Rond 7.30 uur waren we bij ons hotel waar we vriendelijk werden ontvangen. We konden meteen aanschuiven voor het ontbijt.

Gelukkig waren we ondanks de vermoeiende reis nog goed wakker. Bij het ontbijt pakten we wit brood dat toch wel een wat vreemde kleur had: het was groen uitgeslagen van de schimmel. Na het ontbijt gingen we een paar uurtjes slapen. Rond 13.00 uur deden we wat inkopen. Daarvoor kun je hier te kust en te keur terecht. Ook Papoea ontwikkelt zich snel.

Rond 16.00 uur hebben we een ontmoeting gepland staan met Yan Korop en Yan Wambraw, respectievelijk de voorzitter en secretaris van de BPS (het landelijk bestuur van de GGRI-P, de gereformeerde zusterkerken op Papoea). Zo onderhouden en honoreren we de relatie met onze partner, volgens de structuur die zij zelf hebben gekozen. Het gesprek werd uiteindelijk gevoerd met Yan Wambraw, omdat Yan Korop ziek is. Het gesprek met Yan W. was een goed gesprek. Tijdens het eten op zaterdagavond schoof Yustus Wombaki aan. Hij is de programmaverantwoordelijke van het STT-programma, het opleidingsprogramma voor theologiestudenten (aankomende predikanten).

Na deze dag met een jetlag en vele indrukken was het de hoogste tijd om te gaan slapen.

Zondag 4 november

Zondag 4 november wandelen met een ouderling van de gemeente te Waena naar de Johannes Calvijn kerk, dat is de kerk van de GGRI-P in Waena. Ik mocht tijdens de dienst voorgaan, met Nico als vertaler. De preek ging over Ef. 2: 8a, Gered door genade. Dat past mooi op een zondag na Hervormingsdag.

Zoals Psalm 84 al zingt, voelen de mussen zich hier prima thuis: ze kwamen letterlijk de kerk in- en uitvliegen of verdwenen door een gat in het plafond. Het was een mooie ervaring om deze dienst in deze gemeente mee te mogen maken. Je voelt de band van het geloof, al kom je uit totaal verschillende culturen. God werkt wereldwijd hetzelfde geloof!

Na afloop van de dienst wilden alle jongeren op de foto met Robin. Dus Robin doet zijn best om gedurende de hele sessie het juiste emoticon op zijn gezicht te toveren šŸ˜€ Na afloop van de dienst werd er door de hele gemeente gezamenlijk gegeten. Dit doen ze eens per maand in Waena. ‘ s Middags is er geen dienst in Waena.

Na het eten hadden we een gesprek met Yuliana en Stin. Zij waren deelneemsters van de TLT-cursussen die in Waena zijn gehouden. Het was mooi om hun enthousiasme daarover te zien en ook te horen hoe het geleerde doorwerkte in hun alledaagse leven.

Na dit gesprek keerden we terug naar het hotel. Daar hebben Nico, Robin en ik teruggekeken op wat we tot dusver hebben gedaan.

Verre Naasten
Via deze reisblog zijn verschillende reizigers te volgen die via of namens Verre Naasten buitenlandse mission-partners en -projecten bezoeken. Denk bijvoorbeeld aan: lokale kerken die hun mission-gebied bezoeken, uitwisselingsreizen van scholen en inspiratiereizigers. Deel mee in hun reiservaringen en laat je inspireren door wat er wereldwijd wordt gedaan rondom mission! Geef je op voor de nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van de laatste updates van de reizigers.
Lees ook deze artikelen eens:

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.