vrijdag, maart 29, 2024
HomeWerkreizenReisimpressies Zuid-Afrika Mission | Verre NaastenOp bezoek bij basisschool Lesedi la Ditshaba: licht voor de volken

Op bezoek bij basisschool Lesedi la Ditshaba: licht voor de volken

Het is vandaag donderdag 11 oktober. We gaan vandaag op bezoek bij de basisschool ‘Lesedi la Ditshaba’. Dat betekent: ‘Licht voor de volken’. Daarvoor moeten we ons verplaatsen van Pretoria naar Soshanguve XX. We doen dat in gezelschap van Portia Mnisi. Zij is al jaren bestuurslid van deze school en vormt de schakel tussen de directeur en het bestuur. De directeur, mevrouw Gabriet Makanda, is maar 2 dagen in de week uit geroosterd om directiewerk te doen, de andere 3 dagen staat ze voor de klas. Omdat het een niet-gesubsidieerde school is, betekent het dat er veel werk op de schouders van Portia neerkomt.

Als we de auto op het terrein van de school (en tevens dat van de kerk van Soshanguve XX) geparkeerd hebben, worden we begroet door de directeur. En als even later een ander bestuurslid, ds. Thabo Mathlaela, binnenkomt, kunnen we beginnen met een gesprek. Het is de bedoeling dat we een indruk krijgen van hoe het nu gaat, wat de zegeningen en wat de uitdagingen zijn voor de school.

Infrastructuur
Wat bij het betreden van het complex al direct duidelijk wordt, is dat er veel beweging is op het gebied van de infrastructuur. Een paar bouwvakkers zijn bezig planken op maat te zagen, die een nieuw, los van de school gelegen, klaslokaal worden ingedragen.

Aan de zijkant van de school staan nieuwe, nog in plastic verpakte tafeltjes. Deze zijn bedoeld om, zodra het lokaal afgebouwd is en het nieuwe schoolseizoen in januari 2019 start, gebruikt te worden door de leerlingen van grade 7 (in Nederland is dat groep 8). Met grade 7 is Lesedi nu tevens een volledige basisschool geworden.

Maar hiermee zijn nog lang niet alle wensen van het bestuur en het personeel vervuld. De kamer waarin we het gesprek voeren, wordt op dit moment voor allerlei doeleinden gebruikt (o.a. als directiekamer), maar is uiteindelijk bedoeld als computerlokaal. De tien nog ingepakte computers zijn inmiddels geleverd en ook staat er een kast met laptops.

Schoolplein
Grote probleem is de oppervlakte van het terrein. Dit is te klein om nog ruimtes bij te bouwen, anders blijft er voor de kinderen geen speelruimte meer over. Daarom denkt men aan het bouwen van een verdieping op de school, met daarin ruimte voor een bibliotheek, een ruimte voor het geven van individuele hulp aan zorgleerlingen, een directiekamer en een ruimte om kinderen in geval van nood even op te vangen. Daarnaast zal er ruimte nodig zijn voor toiletten en een trap + galerij. Het lijkt me een plan wat nog wel jaren in beslag zal gaan nemen, maar Portia is absoluut van mening dat deze plannen binnen 2 Ć” 3 jaar gerealiseerd zullen zijn.

Personeelsbeleid
Een ander punt waar men op wil insteken, is het personeelsbeleid. Er is erg veel wisseling onder het personeel. Dat heeft verschillende oorzaken. Als ongesubsidieerde school zijn de salarissen niet zo hoog als bij de staatsscholen, dus vertrekken sommige weer op zoek naar een beter betaalde baan. EĆ©n leerkracht heeft visumproblemen (hij komt uit een buurland naar Zuid-Afrika) en sommige leerkrachten zijn niet bereid zich bij te laten scholen. Toch zal dit moeten, want het is de wens van bestuur en directie dat het personeel – waarvan sommige teamleden eigenlijk niet eens bevoegd zijn om les te geven – beter geschoold zal worden. Men streeft in de toekomst naar een team, bestaande uit enkel en alleen excellente leerkrachten, die ook in staat zijn te improviseren.

Voor de leerkrachten zijn de salarissen dus laag, maar daar staat tegenover dat de werkomstandigheden voor hen prima zijn. Het godsdienstonderwijs vormt een wezenlijk deel van het dagelijkse lesprogramma. Daarnaast geeft ds. Thabo eens in de week in het kerkgebouw een catechisatieles aan alle 117 leerlingen. Na afloop van deze les werken de leerkrachten deze verder in hun eigen klas uit.

In de lessen ā€˜lifestyleā€™, die door de hele school heen gegeven worden, wordt volop aandacht besteed aan de aids- en drugsproblematiek. Gedurende hun schoolloopbaan bezoeken de kinderen ook een keer een kliniek. De school netwerkt met o.a. de gereformeerde lagere school Johannes Calvijn in Pretoria, o.a. door gezamenlijke scholing van het personeel en het organiseren van een interscholair schaaktoernooi.

We sluiten het bezoek aan school af met een rondleiding.

Verre Naasten
Via deze reisblog zijn verschillende reizigers te volgen die via of namens Verre Naasten buitenlandse mission-partners en -projecten bezoeken. Denk bijvoorbeeld aan: lokale kerken die hun mission-gebied bezoeken, uitwisselingsreizen van scholen en inspiratiereizigers. Deel mee in hun reiservaringen en laat je inspireren door wat er wereldwijd wordt gedaan rondom mission! Geef je op voor de nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van de laatste updates van de reizigers.
Lees ook deze artikelen eens:

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Populaire artikelen

Bijna vlucht gemist

Vrouwenproject

Culturele show

Scholen bezoeken

Nieuwste reacties