woensdag, april 24, 2024

Dode vogel, asfalt en slapen in een kampong

Donderdag vertrokken we al om 7 uur, omdat we de pasar (markt) gingen bezoeken. Eenmaal daar aangekomen, kwam een sterke visgeur ons al tegemoet. Dit was geen wonder, want overal lagen bergen kleine, gedroogde visjes. Er werd veel verkocht zoals kippen, varkens, heel veel verschillende groente en fruit waaronder Siri en Pinang (de vruchten met een hallucinerende werking), kleding en geweven doeken. Het was leuk om de locals hier aan het werk te zien!

In de middag kregen we weer lunch. Hier gebeurde iets vreemds. Onze gastheer heeft een lief dochtertje genaamd Ila. We zien alle kinderen hier geregeld rondlopen en samen spelen, maar Ila had deze keer een wel heel bijzonder speelmaatje. Een dode vogel! Onze verbazing stijgt als ze het dier meeneemt overal naartoe en er ook nog een touwtje aan bindt. Het vogeltje wordt met twee andere meiden die meedoen meegenomen door de lucht heen. Blijkbaar is dit een hele normale manier van spelen want geen moeder kijkt op of om..

Daarna gingen we op pad met de truck naar een familie in Melolo, waar we konden zien hoe een soort karamel/honing achtige gelei werd gemaakt. Ze haalden daarvoor vocht uit een boom en dit werd verwarmd. Deze gelei smaakte heerlijk samen met mango! Van deze gelei wordt ook suiker gemaakt. Daarna liepen we verder naar een hutje waar we konden zien hoe zout wordt gemaakt. Dit werd gedaan door donker zand te mengen met zout water uit de grond. Hieruit ontstond gefilterd water. Dit werd daarna gekookt. Het kookschuim werd opgevangen, waaruit zout ontstond. Daarna gingen we naar een strand via een leuke route door het water, langs een mangrovebos. Op het strand konden we heerlijk even uitrusten.

Voor vrijdag stond er een hike op de planning. Paulus (een Soembanees die hier veel voor ons regelt) had voor ons een route uitgestippeld, we zouden ā€™s nachts overnachten in een kampong (dorpje). Aangezien ze hier niet bekend zijn met het begrip hiken, liepen we gewoon een wandeltocht van 10 km over geasfalteerde wegen. We kwamen aan in een kampong en werden in tweetallen toegewezen aan verschillende families waar we ook sliepen. De kinderen in de kampong vonden het geweldig dat wij er waren, ze liepen in een grote groep achter de Nederlanders aan. ā€™s Middags gingen we naar het strand om lekker te chillen. ā€™s Avonds gingen we weervolven op de veranda van het grootste huis. Heel veel mensen van de kampong gingen om ons heen zitten en vonden het super interessant. ā€™s Nachts sliepen we op de veranda van de verschillende huisjes. De families waren nog tot laat op. Annemarie weet zeker dat ze iemand om 01:00 een vrouw zag weven naast haar slaapplek, maar eigenlijk gelooft niemand dit. Ook lieten de varkens, honden, geiten en kippen ā€™s nachts van zich horen. Omdat de huizen op palen staan, liepen de dieren zelfs onder onze slaapplek door. Echt lekker slapen was het dus niet, maar we zijn wel weer een hele toffe ervaring rijker!

Zaterdag hadden we een echte hike! Met de truck gingen we via steile paadjes, langs ravijnen, naar een klein plaatsje. Vanaf daar gingen we hiken. We genoten van het prachtige landschap van Soemba! We beklommen een berg via smalle, kleine paadjes tussen mooie begroeiing. Op de top genoten we van het uitzicht. Daarna vervolgden we onze weg, terug naar Waimarang waar we verblijven.

Verre Naasten
Via deze reisblog zijn verschillende reizigers te volgen die via of namens Verre Naasten buitenlandse mission-partners en -projecten bezoeken. Denk bijvoorbeeld aan: lokale kerken die hun mission-gebied bezoeken, uitwisselingsreizen van scholen en inspiratiereizigers. Deel mee in hun reiservaringen en laat je inspireren door wat er wereldwijd wordt gedaan rondom mission! Geef je op voor de nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van de laatste updates van de reizigers.
Lees ook deze artikelen eens:

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.