Bij donkere mensen kun je goed zien of ze zich ās ochtends hebben gewassen. Wanneer dit niet zo is, komt er een grijs laagje op hun huid. Daar kom ik achter tijdens een toneelstukje dat het dramateam opvoert om de kinderen te onderwijzen over hygiĆ«ne. In het stukje wil een meisje zich niet wassen omdat het water te koud is. Vervolgens vindt de hele klas dat ze stinkt en de leraar vertelt haar dat ze zich moet wassen. Als ze de volgende dag gewassen op school verschijnt, is iedereen vrolijk, flirt Ć©Ć©n van de jongens met haar en is alles opgelost. Kinderlijk eenvoudig wordt zo aan de kinderen verteld dat ze zich regelmatig moeten wassen.
De jongvolwassenen van het dramateam vinden het vermakelijk om elkaar erop te wijzen als ze zien dat iemand ās ochtends niet gedoucht heeft. Daar kom ik achter als Ć©Ć©n van de meisjes in een deuk ligt omdat ze de benen van Ć©Ć©n van de jongens ziet als hij zijn sokken optrekt. Iedereen lacht mee en al snel worden alle benen geshowd om te bewijzen dat de anderen zich wel hebben gewassen. Wanneer Bongani, Ć©Ć©n van de mannen, ook zijn broekspijpen optrekt, buldert er Ć©Ć©n dat zijn benen niet geschoren zijn en dat hij net een baviaan is. Verward kijk ik om me heen. Ik vraag ze of het normaal is dat mannen hun benen ontharen. Blijkbaar wel. Het is een teken van welvaart en zo te horen harsen de meeste mannen hun benen zelfs. Met een grijns vertel ik ze dat, wanneer een man in Nederland zijn benen zijn scheert, dit Ć³f betekent dat hij professioneel wielrenner is, Ć³f dat hij een āpussyā is. Met grote ogen kijkt iedereen me aan. Kwaitos, Ć©Ć©n van de jongens, vraagt me of ik dat voor hem wil spellen. Shit, blijkbaar was dat een verkeerde woordkeuze, concludeer ik uit zijn vraag. Wanneer ik ze vertel dat je het inderdaad zo spelt als hoe hij het in gedachte heeft, ligt iedereen dubbel van het lachen. Dat woord betekent in Zuid-Afrika dus maar Ć©Ć©n dingā¦ Weer wat geleerd.