vrijdag, maart 29, 2024

Bezoek aan scholen

Maandag 25 februari

Op maandag hebben we scholen bezocht. Te beginnen met de Convenant school, die mede door DVN wordt ondersteund. Op de vestiging van de Infant school troffen we kinderen van de Kindergarten (3 jaar) en P1 (4 / 5 jaar). De kinderen waren net aan het lunchen.Ā

We zagen hoe er werd gewerkt, met veel zelfgemaakte posters op de muren. Hoe de letters en cijfers werden aangeleerd en hoe er zinnen werden gemaakt. Redelijk gelijk aan ons eigen onderwijs. De correctie was echter, grappig genoeg, net andersom. Zie foto. Bij een fout zetten ze een soort krul, bij goede antwoorden een vinkje, wat er echter uitziet als een forse streep.

De schoolleiding dankte ons voor alle support die via DVN al naar hen toe was gekomen. Maar ze gaven ook gelijk aan dat er behoefte was aan meer support. Ze wilden graag uitbreiden, want nu moeten zeĀ kinderen na drie jaar laten gaan.

DaarnaĀ gingen we naar de Junior vestiging van de Convenant Primary school. We bezochten daar de groep van P7 (12 / 13 jaar). We stelden onszelf aan de hand van een moodboard voor aan deze volle klas. 42 leerlingen zaten in een lokaal dat kleiner is dan wij gewend zijn. Gelukkig was er strikte gehoorzaamheid. Daarna gaven we aan de hand van een aantal foto’s les over Nederland. De leerlingen hadden ook een paar vragen voorbereid. Voordat die vraag werd gesteld, ging de leerling staan, noemde zijn / haar naam en stelde de vraag. Dat waren soms moeilijke vragen. Bijvoorbeeld wat Oeganda kan doen om een even goede landbouw te ontwikkelen als die van Nederland.

Daarna hadden zij een programma voor ons. Dat moest vanwege de tijd (het verkeer in Kampala slokt vreselijk veel tijd op) worden ingekort. We hoorden het Oegandese volkslied aan, gezongen door alle leerlingen en een prachtig, door de directeur zelf gecomponeerd lied door het schoolkoor. Vervolgens liet de directeur ons de rest van de school zien. Ze hadden een fantastische grote keuken, omdat vrijwel alle kinderen op school eten. Achter de school stonden gebouwen met bedden. Kinderen die van ver komen blijven er de hele week slapen. Er waren ook veel wezen op school. Deze ruimtes stonden propvol stapelbedden. Meer dan toegestaan. Dus ook hier eenĀ nadrukkelijk verzoek om extra support om er een verdieping bovenop te kunnen bouwen. Het was in beide gevallen duidelijk zichtbaar wat de nood is.

De volgende school stond in schril contrast met de Convenant school: een internationale school waar een oud-collega van Guido werkt. In een luxe gebouw, met snelle wifi en leerlingen die met de auto worden gehaald en gebracht. Toch was ook dit een bijzondere ervaring. De leerlingen liepen ruim Ć©Ć©n les mee met een klas, onder begeleiding van een Nederlandse leerling. Aan het eind van de dag gingen we naar een hotel in de buurt van de Jinja roadster, zodat we de volgende dag zonder Kampalese files de weg via Jinja naar Mbale kunnen aanvangen.

Dinsdag 26 februari

Dinsdag was voor een groot deel een reisdag. De weg van Kampala naar Jinja was goed. We reden door een aantal dorpen. Het landschap veranderde, we kwamen thee- en suikerrietplantages tege en rijst- en casavevelden.

Bij Jinja reden we naar de oorsprong van de (witte) Nijl. We maakten daar een boottrip met gids van een uur. We zaten nog geen vijf minuten op de boot of we werden overweldigd door een enorme biodiversiteit. Vooral de hoeveelheid vogels was overweldigend. De gids wist alle namen te noemen en hoewel we die natuurlijk allemaal kunnen navertellen, zullen we die hier niet noemen. Naast vogels waren er apen, hagedissen en de Nijlbaars: een vis die groter dan een mens kan worden. De laatste zagen we alleen op de smartphone van onze begeleider, omdat we ons een voorstelling wilden maken bij de sterke verhalen van onze gids. De oorsprong van de Nijl was duidelijk zichtbaar aan borrelend water. Het vlakke wateroppervlak van het Lake Victoria werd hier een borrelende stroom. We konden aanleggen om historische foto’s te maken aan de bron van de langste rivier ter wereld. Na de boottocht een lange tocht naar Mbale. Halverwege aten we in een lokaal eettentje met 9 personen voor nog geen 4 euro. Daarna werd de snelheid wat uit de rit gehaald omdat er op veel plekken verbeteringen werden aangebracht aan de weg. Tenslotte konden weer goed vaart maken op plekken waar de weg inderdaad sterk verbeterd was.

In Mbale moesten ook onze lokale begeleider en chauffeur zoeken naar de weg. Nu rijden er overal in Oeganda vele, vele boda-boda’s rond. ƉƩn van de taxi-brommer-drivers wilde wel even de weg wijzen door voor ons uit te rijden. Zo kwamen we vlot bij ons prachtige guesthouse aan. Maar vervolgens ontstond een prachtige onderhandeling over de prijs die onze wegwijzer had verdiend. In plaats van 2000, kreeg hij uiteindelijk toch 5000 Ugandese Shillings. Het guesthouse beviel vooral direct vanwege de uitstekende wifi, die wij een aantal dagen hadden moeten missen.

Verre Naasten
Via deze reisblog zijn verschillende reizigers te volgen die via of namens Verre Naasten buitenlandse mission-partners en -projecten bezoeken. Denk bijvoorbeeld aan: lokale kerken die hun mission-gebied bezoeken, uitwisselingsreizen van scholen en inspiratiereizigers. Deel mee in hun reiservaringen en laat je inspireren door wat er wereldwijd wordt gedaan rondom mission! Geef je op voor de nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van de laatste updates van de reizigers.
Lees ook deze artikelen eens: