dinsdag, maart 19, 2024

Maandag 24 oktober: onderweg naar Gulu

We werden om half 9 wakker na een nacht waarin we lekker geslapen hadden. Omdat we om 10 uur zouden vertrekken, pakten we alvast onze koffers in. Om 9 uur zaten we aan het ontbijt, waar we bediend werden door het altijd lachende personeel. Joƫl had al eerder ontbeten, omdat hij wat ziek was, gelukkig werd dit door de dag heen al beter. Bij het ontbijt hadden we zoals altijd weer een lekker buffet, met dit keer onder anderen wentelteefjes. We werden ook weer begroet door Fred, een van de personeelsleden. Hij was een beetje beledigd dat we geen sap dronken bij het ontbijt, maar die sapjes vielen meestal niet goed. Gelukkig begreep hij dat.

Rond 10 uur vertrokken we uit het hotel en vertrokken we in 2 busjes naar Gulu. Onze eerste stop was bij de kerk van dominee Bob (die ook onze chauffeur is). Na wat foto’s en het strekken van de benen reden we verder. Rond 2 uur lunchten we bij een restaurant langs de weg naar Gulu. Het eten was erg lekker, maar Ruben en Rachel vonden het wel wat pittig.

Het busje van David moest onderweg stoppen, omdat hij te hard reed. De boete zou eigenlijk 200.000 shilling zijn (60 euro), maar omdat wij met een paar bij David in de auto zaten, maakte de Oegandese politie een uitzondering: ze wilden geen verkeerde indruk achterlaten. David kocht een paar flesjes water voor de agenten en toen konden we verder rijden. We reden hierna over de Nijl, een woeste en wilde rivier. Er waren bavianen en de natuur was mooi om te zien. Foto’s maken mocht niet: de brug over de Nijl wordt beveiligd als militair object.

Na een tijdje kwamen we langs ronde hutjes. Deze stonden langs de weg en zagen eruit als hutjes die je op het prehistorische terrein van Archeon zou kunnen zien staan. Zeker Johanan en Rachel vonden dit vrij heftig. David vertelde dat in deze kleine hutjes hele families leven en dat ze geen toegang hebben tot zorg. De mensen die hierin leven verzorgen zoeken met bladeren. Dit maakte diepe indruk en zeker de hoeveelheid hutjes was wel heftig.

Rond 17 uur kwamen we aan in Gulu en checkten we in ons hotel in. Bij B en Johanan zat een kleine salamander op de hotelkamer. Een medewerker hielp om het beest te vangen. Uiteindelijk mepte hij hem dood met een handdoek en deed de iconische uitspraak: I killed it!

Rond 18 uur bestelden we eten en aten we met onze groep. Na het eten hebben we nagedacht over gelijkwaardigheid en wat dit betekent bij hulpverlening en in de Bijbel. We hebben samen gepraat en gebeden. Daarna gingen we lekker slapen in ons voor te bereiden op de nieuwe dag.

Lees ook deze artikelen eens: