dinsdag, maart 19, 2024
HomeScholenreizenScholenreis: 2022 - Gomarus Drachten naar Zuid-AfrikaDonderdag 13 oktober: Pilanesberg National Park

Donderdag 13 oktober: Pilanesberg National Park

De dag begon om ongeveer half 8 toen we grotendeels onze spullen moesten inpakken. Om kwart over 8 was het ontbijt in het restaurant, een lopend buffet. Er was heel wat keus aan eten. Na het ontbijt moesten wij onze spullen in de bus leggen, om even later te vertrekken naar het wildpark om de hoek. Maar eerst zijn we nog even gestopt om wat souvenirs te halen bij een hut.

Toen wij eenmaal door de poorten van het wildpark Pilanesberg door waren, namen we een bocht naar links om daar een paadje in te slaan. Dat was maar goed ook, want binnen 1 kilometer kwamen wij al iets van 4 of 5 olifanten tegen tussen de bomen. Na een wereld aan fotoā€™s gemaakt te hebben, reden wij verder om naar een waterplas te gaan met een uitkijkpost. Daar eenmaal aangekomen, zag Else al heel snel 4 nijlpaarden in het water liggen met de oortjes net boven water. Nadat wij de waterkant afgespeurd hadden, kwamen we nog 3 andere nijlpaarden tegen die ook in het water lagen met de oortjes net boven het waterniveau. Na een paar minuten zag een van ons ook aan de overkant een paar waterbokken. Toen iedereen naar de waterbokken aan het kijken was, gingen de 4 nijlpaarden die Else had gezien het land op om gras te grazen, wat tot heel veel mooie fotoā€™s heeft geleid. Na een hele poos naar de nijlpaarden te kijken, ging ik (Merijn) de andere kant op kijken om te kijken of daar nog iets veranderd was en toen zag ik ineens een grote neushoorn op iets van 150-200 meter afstand. Na een flinke poos in die kijkpost te zijn geweest, gingen wij terug naar de auto voor wat eten en drinken (bedankt Christien!) en om weer verder te rijden naar volgende plekken.

Onderweg kwamen wij een cheeta tegen verstopt in het hoge gras. Dat was een heel spectaculair moment. Daarna kwamen we nog een hele groep rooibokken tegen die stonden te grazen onder de bomen. Even later kwamen wij aan bij de grootste waterplas van het park, waar wij door het hek liepen om naar weer een uitkijkpost te gaan en meteen aan onze rechterkant wilde zwijnen tegenkwamen. Zij hadden de grond omgegooid op zoek naar eten. Na een paar mooie fotoā€™s van hun te maken, liepen we verder naar de uitkijkpost. Na een poosje de waterkant afspeuren, zagen we een grote groep van iets van 16 olifanten bij de waterkant te drinken en te wassen. Na een hele poos daar te kijken naar andere dieren, gingen we verder naar de picknickplek. Onderweg kwamen we nog nijlpaarden tegen in een waterplas en even later nog een giraf met grote littekens op zijn benen en nek.

Later reden we op een asfaltweg en kwamen we een olifant tegen met een kleintje midden op de weg. Na een poosje wachten op afstand gingen zij aan de kant het veld weer in. Precies aan de andere kant van waar de olifanten heen gingen, was nog een giraf verstopt tussen de bomen om daar blaadjes te eten. Na daar ook nog fotoā€™s van te maken, vervolgden wij onze pad naar de picknickplek om daar lekker worstjes te bakken op een BBQ met kolen. Terwijl de worstjes aan het braden waren, sneden Sjoukje en Bjorn broodjes om daar de worst in te doen met wat ketchup. Na de lekkere broodjes worst was het alweer bijna 6 uur en vervolgden wij ons pad naar de exit om daarna nog dikke 2 uur naar huis te rijden.

Eenmaal aangekomen bij het guest house gingen Bjorn, Arjan en Merijn nog voor de laatste keer te zwemmen voordat we naar huis gaan.

(geschreven door Merijn)

Lees ook deze artikelen eens: