dinsdag, maart 19, 2024

Vrijdag 21 oktober: een lange reis

Geschreven door Joƫl

Nou daar gaan we dan, het eerste deel van ons reisverslag. De vrijdag en zaterdag lopen redelijk in elkaar over, dus we posten hier zo ook meteen de zaterdag.

Vrijdag verzamelden wij ons om 11:30 op Schiphol. Na gecontroleerd te hebben dat iedereen er was, sprak Dion een gebed uit en na wat tot ziens knuffels en handen, vertrokken we naar de incheckbalie. Na wat lang wachten konden we door naar de douane. (waar we verbazingwekkend maar 5-10 minuten wacht tijd hadden) Ā Dit was een beetje gedoe want alles wat je op je had behalve je kleding moest in de bakken inclusief alles wat van ijzer was, dit resulteerde erin dat JoĆ«l onder andere zijn schoenen uit moest doen. Daarna werden we ook nog allemaal gefouilleerd. Johanan werd ondervraagd door de douane over zijn camera appratuur, maar toen dit allemaal goed gekeurd was konden we door naar de marechaussee. We gingen ervan uit dat we met de nieuwe zelfscan konden, maar omdat Ruben Budding en Johanan nog geen zestien waren (het was vooral Rubens schuld, maar ja) moesten we langs de fysieke marechaussee. Daarna gingen we naar de boardingzone.

We gingen er van tevoren vanuit dat we meteen konden boarden, maar dit liep iets anders. In de boardingzone van de gate kwamen we erachter dat ons vliegtuig nog niet geland was. Ons vliegtuig zou oorspronkelijk om 15:40 de lucht in gaan, maar we kregen 1,5 uur vertraging, dus wij gingen om 17:11 de lucht in. Voordeel was wel dat we strakblauwe lucht hadden, dus onder andere van Nederland kon je mooi het landschap zien. Hierna hield iedereen zich met zijn eigen dingen bezig: sommige luisterden muziek, een paar keken een film en Dion deed een dutje. Om 21:22 kwam wij aan in CaĆÆro en na wat taxiĆ«n stonden wij om 21:40 aan de gate.

Het probleem was dat we om 21:50 aan boord moesten zitten in het vliegtuig naar Entebbe. Wij hadden al wel door toen we in het vliegtuig naar CaĆÆro zaten dat we het niet gingen redden en daarom had Dion in het vliegtuig al aan een stewardess gevraagd of er misschien iets geregeld kon worden. Zij zei dat onze piloot met de toren zou overleggen en later werd ons verteld dat het vliegtuig niet zonder ons zou vertrekken. Dus wij komen dat vliegtuig uit, met het plan om niet te gaan rennen, en worden door iemand in volle vaart CaĆÆro airport door gejaagd, en ons goede voornemen verdween.

Hier kwam nog bij dat we nog een keer door de douane moesten, dus weer alles uit en af. Toen alles erdoor was, werden we verder gejaagd door het vliegveld waardoor sommige van ons met een afzakkende broek, in de hand houdend schoenen en nog steeds zoekend naar spullen, het vliegtuig binnenrende waar wij eerst nog even bezig waren alles weer aan te trekken en terug te geven aan elkaar. Ook raakte een paar van ons gelijk in gesprek met een paar Oegandezen, waardoor onder andere het wachten tot we de lucht in gingen een stuk sneller voorbijging. Uiteindelijk gingen we om 22:25 de lucht in, hier kregen we voor de tweede keer een warme maaltijd. Toen ging iedereen proberen te slapen, wat een paar lukte, maar sommige ook niet, die keken nog een film of luisterden nog wat muziek. Toen kwamen de mensen van het vliegtuig langs met drinken en een plak cake waar Ruben v.d. Berg, die heerlijk lag te slapen, zich helemaal kapot van schrok. Toen we neer kwamen was het 3:37 en om 4 uur kwamen we vliegveld uitlopen. Helaas zonder koffers aangezien die op onze wissel CaĆÆro niet waren overgeplaatst. Uiteindelijk kwamen we om 5 uur aan op hotel, waar wij na het toewijzen van onze kamers (waarbij eerst nog was gedacht door de staf dat Dion en Rachel getrouwd waren), het poetsen van tanden als dat kon en het aanzetten van een ventilator, toch nog een paar uurtjes konden gaan maffen.

Nu gaat de reis pas beginnen! Lees meteen het verslag van de zaterdag!

Lees ook deze artikelen eens: